Stap 1

Doel

Om een zorgpad te kunnen vernieuwen, moet het eerst in kaart worden gebracht. Hiervoor maken we gebruik van  Daarnaast worden de uitkomsten van het  in kaart gebracht. Door te leren van elkaars best practices komen we tot een zorgstandaard.   

Doelstellingen

Na het doorlopen van stap 1, heb je de volgende doelstellingen bereikt: 

  • Het te standaardiseren zorgpad is geselecteerd. 
  • De teams zijn samengesteld en geïnformeerd. 
  • Het zorgpad “as is” is in kaart gebracht. 
  • De uitkomstenset is opgesteld en de dataverzameling is gestart. 
  • De startbijeenkomst is georganiseerd en vervolgafspraken zijn gepland. 
Zorgpadvernieuwingcirkel met stap 1 uitgelicht.

Werkwijze

Bij het vernieuwen van zorgpaden gaan we uit van vijf uniforme stappen. Per stap zijn er verschillende substappen, die weer zijn onderverdeeld in acties. Per actie delen we tools en templates die je kunnen helpen om de stap succesvol uit te voeren. 

1.1 Selecteer een zorgpad

Selecteer een zorgpad

1.1.1
Omschrijving

Heb je nog geen specifiek zorgpad voor ogen waarbij je standaardiseren van zorg wilt toepassen of doorontwikkelen? Gebruik de volgende criteria om een lijst met mogelijke zorgpaden op te stellen en maak een keuze:  

  • Het enthousiasme en de ambitie van zorgprofessionals om de zorg te verbeteren.  
  • Het aantal deelnemende ziekenhuizen aan de benchmark.
  • De ziektelast die gepaard gaat met de aandoening. 
  • Het verwachte verbeterpotentieel en de verwachte impact.
  • De beschikbaarheid van (extra) financiering. 
Santeon

Binnen Santeon is er nog een extra criterium bij het selecteren van een zorgpad, namelijk of het zorgpad borging nodig heeft vanuit Zorg bij jou. 

Tips
  • Maak gebruik van bestaande kennis en ervaring met het verbeteren van zorg in je zorginstelling. 
  • Kijk ook naar goede voorbeelden van het verbeteren van zorg uit andere instellingen en landelijke programma’s zoals Uitkomstgerichte Zorg.
  • Doe inspiratie op in de (internationale) medisch wetenschappelijke literatuur over het verbeteren van zorg, bijvoorbeeld via PubMed.
  • Je kunt kleinschalig beginnen met standaardiseren van zorg. Dus ook met weinig budget of tijd kun je aan de slag.
Verantwoordelijke

De  inventariseert samen met de coördinatoren waardegedreven zorg de criteria, de stuurgroep beslist welk zorgpad wordt geselecteerd. 

1.2 Stel de teams samen

Stel een kernteam aan

1.2.1
Omschrijving

In iedere zorginstelling stel je per zorgpad een team samen, bestaande uit een medisch leider, verpleegkundig(e) leider, projectleider en data-analist. Dit team wordt in de volgende actie verder uitgebreid. 

Benoem – in geval van een samenwerking van meerdere zorginstellingen – een overkoepelend medisch leider (lead medisch leider), verpleegkundige (verpleegkundig leider), projectleider (zorgpadlead) en data-analist (lead data-analist).  

De lead medisch leider, verpleegkundig leider en zorgpadlead zijn verantwoordelijk voor de vormgeving en aansturing van de zorgpadvernieuwing. Zij vormen samen met de lead data-analist het kernteam van het zorgpad.  

Vorm daarnaast samen met zorgverleners het dat het zorgpad ontwikkelt. Kies de juiste combinatie van zorgpadlead en evt. service designer op basis van het type hybride zorgpad.

Santeon

Binnen Santeon wordt het kernteam ondersteund door een projectleider en een data-analist van het

Elk Santeon ziekenhuis heeft ook een coördinator waardegedreven zorg. Deze coördinatoren begeleiden de doorontwikkeling en verankering van

Tip

Stel desgewenst in elke zorgstelling twee medisch leiders aan, bijvoorbeeld bij aandoeningen waarbij meerdere specialismen zijn betrokken.

Verantwoordelijke

De coördinator waardegedreven zorg in de zorginstelling en de programmamanager voor het Santeon programmabureau. 

Tools

Bekijk de profielschetsen van de beschreven teamleden. 

  • Standaardiseren
  • Tool
  • Standaardiseren
  • Tool

Stel multidisciplinaire verbeterteams samen

1.2.2
Omschrijving

In elke zorginstelling vormen de medisch leider, verpleegkundige, projectleider en data-analist de kern van het  Dit team bestaat daarnaast uit andere zorgprofessionals (apothekers, paramedici, etc.) en patiënten. Zorg dat expertise vanuit elk betrokken discipline vertegenwoordigd is. Multidisciplinariteit zorgt voor verschillende invalshoeken, moedigt onderlinge discussie aan en stimuleert om kritisch naar je eigen zorgaanpak te kijken. 

Voor een goede borging (zie stap 5) is het van belang om vanaf de start ook het zorgmanagement te betrekken. Het zorgmanagement moet de verantwoordelijkheid krijgen, voelen en nemen voor de realisatie van de borging en het continu verbeteren van de zorg in het eigen ziekenhuis. 

Zorg dat collega’s van de vakgroep of afdeling die geen onderdeel zijn van het team, ook op de hoogte zijn van de resultaten, doelen en toekomstplannen rondom het standaardiseren van zorg. 

Tips
  • Vertrek vanuit de positieve resultaten van het vernieuwen van zorgpaden voor zorgverleners en patiënten en benadruk deze. 
  • Zorgverleners krijgen voortdurend vernieuwingen op zich af. Als het onduidelijk is wat het nut van veranderingen is, worden ze met tegenzin uitgevoerd of beklijven ze niet. Zorg dat het voor het team duidelijk is waarom je de zorg wilt standaardiseren. 
  • Betrek zo mogelijk leden van de cliëntenraad, patiëntadviesraad, het verpleegkundig stafbestuur, het Medisch Specialistisch Bedrijf of de raad van bestuur om te bespreken hoe het ziekenhuisbeleid waardegedreven zorg kan stimuleren. 
Verantwoordelijke

Coördinator waardegedreven zorg, samen met de lokale projectleiders. 

Tools

Voer een stakeholderanalyse uit wanneer meerdere belanghebbenden betrokken zijn.

Betrek patiënten of patiëntvertegenwoordigers

1.2.3
Omschrijving

Patiënten nemen actief deel aan het verbeterteam, zodat hun ervaringen, kennis en wensen centraal staan. Idealiter zijn één of meerdere patiënten betrokken die onder behandeling zijn in het eigen ziekenhuis. De projectleider ondersteunt dit proces, bijvoorbeeld door gezamenlijke voorbereiding en nabespreking.  

In de praktijk blijkt deelname van patiënten aan het verbeterteam soms lastig. Zo kunnen CVA-patiënten door de ernst van hun aandoening niet altijd zelf deelnemen. Om het patiëntperspectief toch goed te borgen, is het advies deelname in duo te organiseren: een vertegenwoordiger vanuit de  samen met één of meerdere ervaringsdeskundigen. 

Patiëntvertegenwoordigers worden betrokken bij alle fasen van zorgverbetering (zie ook actie 4.1.2). Per stap wordt bekeken of directe deelname volstaat of dat aanvullende vormen nodig zijn, zoals een panel of enquête.

Verantwoordelijke

Lokale projectleiders voor patiënten uit de eigen zorginstelling. Zorgpadlead in geval van een patiëntenorganisatie. 

Tools

Lees meer over patiëntparticipatie in de handreiking voor leden van multidisciplinaire teams die werken aan waardegedreven zorg. 

Breng de randvoorwaarden in kaart

1.2.4
Omschrijving

Ambitie drijft het standaardiseren van zorg. Om die ambitie te realiseren, is tijd, geld en expertise nodig. Breng daarom de randvoorwaarden in kaart: beschikbare capaciteit van zorgprofessionals, benodigde expertise, doorlooptijd, financiële middelen en samenwerkingen. Bespreek deze randvoorwaarden met de verantwoordelijken, zoals de zorgmanager en de medisch of verpleegkundig leider. Spreek af wie wat beschikbaar stelt en zorg dat alle betrokkenen akkoord gaan. 

Kun je niet aan alle randvoorwaarden voldoen? Leg dan de risico’s vast en bepaal samen hoe je deze accepteert of verkleint. Zo vergroot je de kans op een succesvolle vernieuwing van het zorgpad. 

Verantwoordelijke

Lokale projectleiders. 

1.3 Breng het zorgpad in kaart

Werk het huidige zorgpad uit

1.3.1
Omschrijving

In een zorgpad leg je het zorgproces, oftewel de organisatie van de zorg, voor een specifieke groep patiënten vast. Het is belangrijk om de  zorgvuldig te definiëren, zodat deze een goede afspiegeling vormt van de groep waarop je wilt richten. Een goede patiëntselectie draagt ook bij aan het verzamelen van representatieve en bruikbare data. 

Door de  van een patiënt met een bepaalde zorgvraag te beschrijven, zie je in één oogopslag alle activiteiten die binnen dat zorgpad kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld welke onderzoeken, behandelingen en keuzemogelijkheden er zijn.  

Om een zorgpad te vernieuwen, breng je eerst het huidige zorgpad zorgvuldig in kaart (zorgpad “as is”). Dit kan met behulp van Metro Mapping. Daarmee worden ook de verschillen tussen zorginstellingen in het zorgpad zichtbaar.  

Tips
  • Wat is er al? Check voordat je start of er al uitgewerkte zorgpaden en andere bruikbare voorbeelden beschikbaar zijn. 
  • Maak het zorgpad niet meteen te gedetailleerd. Kijk naar veelvoorkomende stappen. 
Verantwoordelijke

Zorgpadlead i.s.m. lokale projectleiders. 

Tools

Metro Mapping is een systematische manier om zorgpaden inzichtelijk te maken. Bij de tools vind je meer informatie over Metro Mapping en een voorbeeld van een uitgewerkt zorgpad.

Stel een uitkomstenset op

1.3.2
Omschrijving

Door uitkomsten te koppelen aan een Metro Map, wordt duidelijk welke stappen in een zorgpad bijdragen aan betere zorguitkomsten, wie erbij betrokken zijn en waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo versterken waardegedreven zorg en Metro Mapping elkaar.  

Nadat het zorgpad voor een specifieke patiëntgroep in kaart is gebracht, wordt een uitkomstenset opgesteld. Een uitkomstenset bevat uitkomst-, kosten- en procesindicatoren. 

Met uitkomstindicatoren bedoelen we medische en door de patiënt gerapporteerde uitkomsten (PROMs). Patiënten zijn betrokken bij het opstellen van de set om er zeker van te zijn dat uitkomsten die voor de patiënt belangrijk zijn in de uitkomstenset staan. Bij het opstellen wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van bestaande indicatoren, zoals van het International Consortium for Health Outcomes Measurement (ICHOM). Sluit waar mogelijk ook aan bij de landelijke uitkomstensets van het programma Uitkomstgerichte Zorg (UZ). De uitkomstenset creëert daardoor zo min mogelijk additionele registratielast en sluit aan bij bestaande, gevalideerde standaarden. Op deze manier is het mogelijk om in de toekomst uitkomsten ook (inter)nationaal te vergelijken.  

Santeon

Binnen Santeon noemen we een uitkomstenset een scorekaart. De (hoofd)indicatoren van de scorekaarten die binnen Santeon zijn ontwikkeld, zijn beschikbaar via de patiëntgroeppagina’s op de Santeon website. 

In sommige gevallen treedt variatie in uitkomsten op, omdat patiëntgroepen binnen een zorggebied verschillen. In zulke gevallen is het nodig om “subscorekaarten” te ontwikkelen. Het uitgangspunt blijft dat per zorggebied één scorekaart wordt opgesteld, waarbij zorgvuldig wordt afgewogen in hoeverre uitsplitsingen relevant zijn. 

Ook Zorg bij jou gebruikt standaard zo’n 10 indicatoren per zorgpad om het effect van een digitale zorgpadvernieuwing te meten.  

Voor het berekenen van indicatoren gebruiken we regelmatig medicatiedata. Santeon streeft naar doelmatige zorg: de beste therapie voor de beste prijs. We kiezen de meest effectieve medicatie met de minste bijwerkingen, beschrijven het ideale gebruik en optimaliseren het zorgpad. Meer informatie is te vinden op de website van Santeon. 

Tips
  • Bekijk per zorgpad of er een patiëntenorganisatie bestaat die bereid is betrokken te worden bij het opstellen van de uitkomstenset. 
  • De zorgactiviteiten binnen het zorgpad vormen de basis voor de kostprijsberekening. Analyseer welke activiteiten de grootste kostendrijvers zijn en welke het vaakst voorkomen. Stel aan de hand van deze analyse de kostenindicatoren op. 
  • Registreer niet meer, maar slimmer, zodat je data voor meerdere doeleinde kan gebruiken. 
  • Haak collega’s van Zorgverkoop tijdig aan. Zij zijn essentieel voor het vertalen van zorgpadvernieuwingen naar passende afspraken met zorgverzekeraars. Vroege afstemming helpt voorkomen dat de verkeerde prikkels worden beloond, zoals het sturen op volume in plaats van kwaliteit. 
Verantwoordelijke

Kernteam in overleg met de multidisciplinaire verbeterteams. 

Tools

Deze tools ondersteunen je bij het opstellen van een uitkomstenset, met praktische informatie over het selecteren van PROMs, het betrekken van patiënten en voorbeelden van bestaande sets en een transformatieplan van Santeon en zorgverzekeraars. 

1.4 Plan bijeenkomsten in

Organiseer een startbijeenkomst en plan vervolgbijeenkomsten in

1.4.1
Omschrijving

Start het vernieuwen van het zorgpad met een bijeenkomst voor alle betrokken zorgprofessionals. Het doel is om iedereen goed te informeren en actief te betrekken bij het traject.  

Tijdens de bijeenkomst: 

  • Bespreek je de verschillende rollen en maak je afspraken over samenwerking.  
  • Bespreek je de opgestelde uitkomstenset. 
  • Bespreek je het huidige zorgpad en de verschillen tussen de zorginstellingen.  
  • Vorm je gezamenlijk de eerste ideeën voor standaardisatie van het zorgpad. 

Bekijk, afhankelijk van je wensen en mogelijkheden, hoe intensief je de zorgpadvernieuwing aanpakt. Plan op basis hiervan een reeks terugkerende bijeenkomsten in.  

Santeon

Binnen Santeon komen de medisch leiders van de zeven ziekenhuizen drie tot vier keer per jaar bij elkaar: twee tot drie keer digitaal en één keer fysiek (“plus” variant). Ook binnen Santeon bestaat er een minder intensieve variant van het  (“basis”). In de “basis” variant komen de medisch leiders één keer per jaar bij elkaar.  

Verantwoordelijke

Zorgpadlead. 

Tools

Deze tool laat je de verschillen tussen de “basis” en “plus” variant van het verbeterprogramma zien. 

  • Standaardiseren
  • Tool

1.5 Zet de dataverzameling in gang

Vraag het gebruik van data aan

1.5.1
Omschrijving

Nadat de patiëntselectie en de uitkomstenset zijn vastgesteld, verzamelen de data-analisten van de zorginstellingen de benodigde data over een vooraf vastgestelde periode. Vraag, indien nodig, vooraf toestemming voor het gebruik van de data.  

Is het niet haalbaar om direct alle uitkomstindicatoren te verzamelen? Prioriteer dan de belangrijkste indicatoren. 

Santeon

Voordat je data mag verzamelen, vraag je eerst toestemming aan de Santeon , waarin vertegenwoordigers van de zeven ziekenhuizen én experts zoals een epidemioloog en jurist zitten. Na goedkeuring zorgt Bureau Onderzoek & Innovatie voor akkoord van de raden van bestuur van de betrokken ziekenhuizen. 

In de Santeon ziekenhuizen verzamelen de data-analisten de data samen met collega’s van . Dien tijdig een aanvraag in bij deze afdeling.  

Santeon maakt gebruik van een gezamenlijk dataplatform: het Health Intelligence Platform Santeon (HIPS). Zie voor een toelichting actie 1.5.2. Data-analisten binnen Santeon vinden ook veel informatie over het verzamelen van data op de Wiki in de Azure DevOps omgeving.   

Verantwoordelijke

Data-analisten. 

Tools

Via onderstaande link vind je meer informatie over Bureau Onderzoek & Innovatie, het wetenschapsbureau van Santeon, en over de procedure van een onderzoeksaanvraag.

Start de dataverzameling en validatie

1.5.2
Omschrijving

Start de dataverzameling voor de nulmeting. De nulmeting is één van de eerste stappen in het verbeter- en veranderproces. De nulmeting zal herhaald worden, om zo zicht te krijgen op de impact van de ingezette interventies.  

Benodigde gegevens zijn vaak in verschillende systemen opgeslagen, definities moeten zeer nauwkeurig worden afgestemd en de systemen zijn niet altijd volledig en eenduidig gevuld. Medisch en verpleegkundig leiders zijn daarom nauw betrokken bij het valideren van de data. 

Santeon

Om data automatisch en snel tussen de ziekenhuizen uit te wisselen en zorguitkomsten te kunnen vergelijken, maakt  Santeon gebruik van een gezamenlijk dataplatform: het Health Intelligence Platform Santeon (HIPS).  

Santeon heeft een eigen datamodel ontwikkeld op basis van de Nictiz Zorg Informatie Bouwstenen (ZIB’s) en Fast Healthcare Interoperability Resources (FHIR): het Santeon Informatie Model (SIM).  

Het SIM zorgt voor gestandaardiseerde afspraken over gegevensuitwisseling en legt een gemeenschappelijke ‘taal’ vast. Data wordt lokaal vertaald naar het SIM, vervolgens in de cloud aangeleverd op HIPS en daarna teruggekoppeld via HIPS-dashboards.  

De lead en co-lead data-analist voeren de dataverzameling eerder uit dan de overige ziekenhuizen. Dit noemen we de testuitvraag. Op deze manier worden eventuele knelpunten en onduidelijkheden gesignaleerd en opgelost voordat de andere ziekenhuizen met de dataverzameling starten.    

In de Santeon ziekenhuizen verzamelen de data-analisten de data samen met collega’s van . Dien tijdig een aanvraag in bij deze afdeling.  

Santeon maakt gebruik van een gezamenlijk dataplatform: het Health Intelligence Platform Santeon (HIPS). Zie voor een toelichting actie 1.5.2. Data-analisten binnen Santeon vinden ook veel informatie over het verzamelen van data op de Wiki in de Azure DevOps omgeving.   

Tip

Betrouwbare data is van belang, maar perfecte data is niet altijd nodig om van elkaar te leren. Belangrijker is de wil om samen te verbeteren en het vertrouwen in elkaar.

Verantwoordelijke

Data-analisten. 

Tools

Ook aan de slag met HIPS? Laat je door onderstaande tools informeren en inspireren. 

Zet indien nodig een PROM-uitvraag op

1.5.3
Omschrijving

PROMs (Patient Reported Outcome Measures) zijn vragenlijsten waarmee patiënten zelf hun klachten en kwaliteit van leven rapporteren, zoals pijn en vermoeidheid. Ze meten niet-objectieve uitkomsten die alleen via de patiënt kunnen worden vastgesteld. Er zijn generieke PROMs voor algemene klachten en ziektespecifieke PROMs voor specifieke aandoeningen.  

PROMs ondersteunen individuele zorg, samen beslissen, kwaliteitsverbetering en onderzoek. Door PROMs en klinische uitkomsten in dashboards te visualiseren, krijgen patiënten inzicht in hun gezondheid en ziekteverloop.  

Studies tonen aan dat PROMs de communicatie verbeteren en kwaliteit van leven van patiënten verhogen. De introductie van PROMs is maatwerk, met duidelijke doelen en doelgroep bepaling voor de juiste selectie.  

Het Santeon Stappenplan PROMs (zie tools) biedt praktische handvatten om te starten met PROMs. 

Tip

Zorg dat PROMs zichtbaar waarde hebben voor de patiënt. Vraag ze alleen uit als je de uitkomsten ook actief bespreekt en benut in de spreekkamer.

Verantwoordelijke

Zorgpadlead.

Tools

Deze tools helpen bij het ontwikkelen en implementeren van PROMs. 

Achtergrondinformatie

Waardegedreven zorg (in het Engels: Value-Based Health Care) is een methode, ontwikkeld door de Amerikaanse Michael Porter, die zich richt op het maximaliseren van de waarde van de zorg voor de patiënt. De waarde van zorg wordt hierin gedefinieerd als: de zorguitkomsten per gespendeerde euro. De kosten zijn in deze vergelijking de totale kosten van de gehele keten van zorg rondom een patiënt(groep). De zorguitkomsten zijn het resultaat van deze hele keten, waarbij het van groot belang is dat dit resultaat relevant is voor de patiënt. 

Het meten, vergelijken en vervolgens verbeteren van de uitkomsten en kosten van de geleverde zorg binnen de waardegedreven zorg methodiek resulteert in een hogere waarde van zorg voor de patiënt. 

  • Porter et al., 2006: Redefining Health Care, Creating Value-Based Competition on Results. 
  • Santeon, 2021: Waardegedreven zorg, droom of werkelijkheid? Reflecties op 10 jaar ervaring binnen Santeon.

Lees meer over de lessen die Santeon trok uit een decennium van implementatie van waardegedreven zorg.

Het gedetailleerd vergelijken van eigen zorguitkomsten met die van anderen is voor veel zorgprofessionals nieuw. Het vraagt een veilig klimaat en onderling vertrouwen. Confrontatie met eigen data kan leiden tot een proces dat vergelijkbaar is met het rouwproces: ontkenning (‘de data klopt niet’), woede en marchanderen (‘mijn patiënten zijn zieker dan die van jou’), verdriet en onzekerheid (‘niet iedereen kan overal de beste in zijn, 50% is slechter dan het gemiddelde’) en uiteindelijk acceptatie. Die acceptatie is nodig om gezamenlijk de data te beschouwen.

Het Linnean initiatief is een samenwerkingsverband gericht op het verbeteren van de kwaliteit en standaardisatie van uitkomstgerichte zorg in Nederland. Het initiatief stimuleert het gebruik van uniforme meetinstrumenten en data-uitwisseling, zodat zorgverleners beter inzicht krijgen in patiëntuitkomsten en zorgpaden. Hierdoor kunnen ziekenhuizen en zorgprofessionals gerichter werken aan zorgverbeteringen die écht waarde toevoegen voor patiënten. 

Praktijkvoorbeeld Zorg bij jou

Heb jij ook een inspirerend praktijkvoorbeeld?

Stuur hem dan op! De zorg vernieuwen doen we samen. Laten we elkaar inspireren.

Stuur je voorbeeld op