Doel
Als blijkt dat de zorgstandaard bewezen impact heeft, moet deze consistent en efficiënt worden toegepast, waarbij inbedding in de organisatie is geborgd. Ook is het belangrijk dat je de effecten van de vernieuwing en de behoeften van de gebruikers blijft monitoren, zodat continue verbetering kan plaatsvinden.
Doelstellingen
Na het doorlopen van stap 5, heb je de volgende doelstellingen bereikt:
- De nieuwe werkwijze is onderdeel geworden van de dagelijkse praktijk.
- De eventuele scholing van werknemers is geborgd.
- De mogelijkheden en wensen voor opschaling zijn in kaart gebracht.
- Continu leren en verbeteren is verankerd in de organisatie.

Werkwijze
Bij het vernieuwen van zorgpaden gaan we uit van vijf uniforme stappen. Per stap zijn er verschillende substappen, die weer zijn onderverdeeld in acties. Per actie delen we tools en templates die je kunnen helpen om de stap succesvol uit te voeren.
5.1 Borg de uitvoering en verbetering
Zorg voor inbedding van uitvoerende taken
Omschrijving
In deze stap borg je de zorgpadvernieuwing. De nieuwe werkwijze wordt blijvend, effectief en structureel opgenomen in de dagelijkse praktijk van het zorgpad. Het wordt een duurzame standaard (het ‘nieuwe normaal’) voor het zorgteam en de patiënt. Dit bereik je onder andere door:
- De nieuwe werkwijze vast te leggen in protocollen, richtlijnen en werkinstructies.
- Werknemers zo nodig structureel te (her)scholen (zie actie 5.2.1).
- Af te spreken in welke overleggen de relevante indicatoren blijvend gemonitord worden.
- In deze overleggen ruimte te creëren voor feedback uit de praktijk, en waar nodig bij te sturen.
- Te blijven benchmarken met andere zorginstellingen.
Tip
Bekijk ook eens het verdiepende artikel over de Normalisation Process Theory (NPT). De NPT is een framework voor het opzetten van je onderzoek zodat je interventie succesvol geïmplementeerd en geborgd kan worden.
Verantwoordelijke
Lokale projectleiders.
Organiseer continu verbeteren tot aan de Raad van Bestuur
Omschrijving
Zorg ervoor dat het leren van elkaars best practices een vanzelfsprekend onderdeel blijft van het zorgproces, van afdelings- tot bestuursniveau. Dit kun je als volgt organiseren:
- Veranker leren en verbeteren in de visie op waardegedreven en passende zorg.
- Spreek af in welke overleggen het dashboard met uitkomstinformatie wordt besproken en hoe dit vertaald wordt naar verbeteracties.
- Maak het uitvoeren van verbeteracties onderdeel van een lokaal plan, zodat de uitvoering ervan geborgd is.
- Neem het benchmarken van uitkomstinformatie op als een vast agendapunt in afdelingsoverleggen, teamoverleggen en/of themabijeenkomsten. Bespreek daarbij ook de voortgang van het lokale plan en deel geleerde lessen met elkaar.
Je kunt hierbij gebruik maken van de
Verantwoordelijke
De zorgmanager is samen met de medisch leider en bestuurders verantwoordelijk voor het organiseren van continu leren en verbeteren in de lokale ziekenhuisorganisatie.
5.2 Borg de scholing
Organiseer zo nodig (her)scholing van werknemers
Omschrijving
Borg zo nodig de scholing van nieuwe medewerkers via een trainingsstructuur. Dit kan je doen door de scholing op te nemen in het inwerk- en personeelsbeleid. Stem met de afdeling af hoe nieuwe medewerkers geschoold worden en zorg dat helder is wanneer de fysieke scholingen voor nieuwe medewerkers ingepland staan.
Medewerkers die al geschoold zijn hebben wellicht behoefte aan een verdiepende training. Stem met het leerhuis af welke behoefte er is aan een verdiepende training en hoe jullie dit kunnen organiseren.
Verantwoordelijke
Lokale projectleiders.
5.3 Schaal de innovatie op
Breng in kaart of opschaling mogelijk en gewenst is
Omschrijving
De aanpak zoals in dit stappenplan kun je ook toepassen op andere zorgpaden. In deze actie bekijk je hoe je je aanpak verder kunt opschalen binnen en/of buiten je zorginstelling. Eerst bepaal je het doel van de opschaling. Dit bepaalt welke stakeholders je moet overtuigen van de nieuwe manier van werken en het belang van opschalen. Denk aan andere afdelingen, zorgverzekeraars of andere betrokkenen binnen en buiten je afdeling. Breng vervolgens de opschaalbaarheid van de innovatie in kaart.
Verantwoordelijke
Lokale projectleiders.
Tools
Deze website laat twee schaalbaarheids-strategieën zien om te inventariseren of de interventie haalbaar is om op te schalen.
Achtergrondinformatie
Bij het standaardiseren van de borging van continu verbeteren kun je gebruikmaken van verschillende niveaus. Dit is visueel weergegeven in de borgingspiramide. Hoe hoger in de boom, des te effectiever het proces geborgd wordt.
