Innovaties ontwerpen

Stap 2

Doel

Aan de hand van de kansen voor zorgpadvernieuwing ga je in stap twee aan de slag met het ontwerpen en ontwikkelen van concrete zorginnovaties. Hierbij werk je toe naar een hybride zorgpad. Je richt je hierbij op innovaties die het meeste impact maken. Daarbij kijk je naar de verwachte kosten en opbrengsten en de meerwaarde voor patiënten en zorgprofessionals.

Doelstellingen

Na het het doorlopen van stap 2, heb je de volgende doelstellingen behaald:

  • De focus van de digitale zorgpadvernieuwing is bepaald a.d.h.v.
  • De en het uniform hybride zijn goedgekeurd.
  • De technische oplossing is ingericht en getest.
  • De randvoorwaarden (meetapparatuur en communicatiemateriaal) zijn uitgewerkt.
Zorgpadvernieuwingcirkel met stap 2 uitgelicht.

Werkwijze

Bij het vernieuwen van zorgpaden gaan we uit van vijf uniforme stappen. Per stap zijn er verschillende substappen, die weer zijn onderverdeeld in acties. Per actie delen we tools en templates die je kunnen helpen om de stap succesvol uit te voeren.

Als je het zorgpad gaat digitaliseren met de diensten van Zorg bij jou geldt soms specifieke informatie. Deze vind je onder de kop ‘Zorg bij jou’.

2.1 Bepaal het sleutelmoment

Breng kansen voor hybride zorg in kaart

2.1.1
Omschrijving

Breng in één of meerdere verdiepende sessies de kansen voor digitale zorgpadvernieuwing en eventuele pijnpunten in kaart. Zet de kansen vervolgens af tegen de verwachte impact. Doorloop hierbij de volgende stappen:​

  • Identificeer nieuwe kansen op basis van behoeften van patiënten en zorgverleners.
  • Kom in contact met andere ziekenhuizen en / of andere organisaties om bestaande initiatieven te presenteren en het kernteam te inspireren.
Zorg bij jou

De service designer begeleidt het kernteam actief bij het in kaart brengen van de kansen voor zorgpadvernieuwing.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

Kies het sleutelmoment

2.1.2
Omschrijving

Selecteer het eerste concrete sleutelmoment voor digitale zorgpadvernieuwing op basis van de eerder in kaart gebrachte kansen. Werk vervolgens uit wat direct wordt opgepakt en wat op een later moment volgt.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

Voer een impactanalyse uit

2.1.3
Omschrijving

Maak een globale inschatting van de verwachte impact van de digitale zorgpadvernieuwing. Zijn er meerdere vernieuwingen mogelijk? Kies dan voor de vernieuwing met de meeste impact. Om te beoordelen wat de impact is van de innovatie op het aantal vrije uren bij zorgprofessionals kan je een impactanalyse uitvoeren.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. data-analist.

Tools

  • Digitaliseren
  • Template

Plan een go/no-go moment

2.1.4
Omschrijving

Leg de gekozen zorgpadvernieuwing en de impactinschatting voor aan het bestuur of management voor toetsing.

Zorg bij jou

De zorgpadlead en Medical Lead presenteren het voorstel aan het klein PMT, dat de definitieve ‘go’ geeft. Plan dit moment op tijd in met behulp van het PMO. Doe dit bij voorkeur een maand van tevoren.

Verantwoordelijke

Zorgpadlead en medical lead kernteam.

2.2 Lever het hybride zorgproces op

Werk het uniform hybride zorgpad uit

2.2.1
Omschrijving

Aan de hand van de heb je in stap 1 het zorgpad in kaart gebracht. Dit levert een toegankelijke versie van het zorgpad op, waarin je de kansen voor (digitale) zorgpadvernieuwing kan plotten. Hierdoor krijg je inzicht in de impact van deze innovaties op het zorgpad; de Metro Map “to be”. Hiermee kun je vervolgens het nieuwe, uitwerken. De Metro Map vormt daarna de blauwdruk voor hoe het zorgpad er met de zorgpadvernieuwing, inclusief thuismonitoring, uit komt te zien. Vraag waar nodig feedback op bij zorgprofessionals.

Zorg bij jou

De medical board geeft akkoord op de Metro Map. Als de medical board geen akkoord geeft, pas je de Metro Map aan.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

2.3 Lever het uniform protocol op

Lever het uniform zorgpadprotocol op

2.3.1
Omschrijving

In de Metro Map staat het uniforme hybride zorgpad uitgetekend. De volgende stap is om dit te vertalen naar een praktisch protocol voor thuismonitoring. Hierin beschrijf je de handelingen, acties, meetwaarden en bijbehorende acties voor zowel zorgverleners als patiënten. Het protocol vormt hiermee een blauwdruk voor hoe het zorgpad verloopt en hoe de ingericht kan worden. Het ontwikkelen van het protocol is een proces dat, door de complexiteit en afstemming, al snel een aantal maanden in beslag neemt. NB: voor de invulling is informatie uit substap 2.7 nodig.

Zorg bij jou

De medical board keurt het protocol goed en het definitieve document wordt opgeslagen in het documentbeheersysteem. Lever het bestand aan in Word bij de adviseur Kwaliteit en Veiligheid (K&V). Voeg de ingevulde tabel voor het invulformat op het documentbeheerssysteem toe aan het document. 

Verantwoordelijke

Kernteam.

Stel patiëntcommunicatie op

2.3.2
Omschrijving

Stel alle benodigde patiëntcommunicatie op die nodig is om de thuismonitoringsdienst in gebruik te nemen, zoals bijvoorbeeld berichten t.a.v. leefstijladviezen en automatisch gegenereerde berichten. Schrijf de teksten op B1-niveau voor betere toegankelijkheid.

Zorg bij jou

Team Patiëntcommunicatie ondersteunt bij het herschrijven naar B1-niveau. De medical board keurt de content goed.  

Verantwoordelijke

Kernteam.

2.4 Lever een risicoanalyse op

Voer een PRIA uit

2.4.1
Omschrijving

Voer een prospectieve risico-inventarisatie en -analyse (PRIA) uit voor het hybride zorgpad. Breng risico’s en bijbehorende mitigerende maatregelen in kaart. De PRIA is doelgroep- en aandoening specifiek.

Zorg bij jou

Neem contact op met de adviseur K&V voor planning en instructie. De adviseur K&V deelt het template voor de PRIA en een toelichting op het werkproces. De zorgpadlead slaat de PRIA na afronding op in de Teams-map.

Verantwoordelijke

K&V i.s.m. kernteam.

2.5 Selecteer een technische oplossing

Stel een pakket van eisen op voor de patiëntenapp

2.5.1
Omschrijving

ormuleer samen met de service designer de wensen en eisen voor de benodigde voor de thuismonitoringsdienst. Zo zorg je dat er een passende appaanbieder kan worden geselecteerd.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

Laat appleveranciers een demonstratie van de technische oplossing presenteren

2.5.2.
Omschrijving

Vraag de appleveranciers om een demonstratie te geven van technische oplossingen die voldoen aan het pakket van eisen, tijdens een kernteamoverleg.

Verantwoordelijke

Zorgpadlead (coördinerend) service designer (uitvoerend).

Geef voorkeur voor een appaanbieder aan

2.5.3
Omschrijving

Bepaal samen met de service designer welke appaanbieder de voorkeur heeft en leg dit vast.

Zorg bij jou

Leg het voorstel ter goedkeuring voor aan de medical board.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

Verkrijg akkoord op de technische oplossing

2.5.4
Omschrijving

De voorgestelde patiëntenapp moet passen binnen het beleid en mogelijkheden van de organisatie.

Zorg bij jou

De Chief Technical Officer (CTO) van Zorg bij jou toetst de haalbaarheid van de voorgestelde technologie aan de Zorg bij jou-infrastructuur en geeft goedkeuring op het voorstel.

Verantwoordelijke

Service designer i.s.m. CTO Zorg bij jou.

Contracteer de appaanbieder

2.5.5
Omschrijving

Voor gebruik en toepassing van de gekozen patiëntenapp dient een (nieuw) contract met de aanbieder te zijn afgesloten.

Zorg bij jou

Dit loopt via de Chief Financial Officer (CFO).

Verantwoordelijke

Service designer (coördinerend) i.s.m. CFO Zorg bij jou (uitvoerend).

2.6 Selecteer meetapparatuur (indien van toepassing)

Stel pakket van eisen op voor de meetapparatuur

2.6.1
Omschrijving

Stel samen met de klinisch fysicus een pakket van eisen op. Deze substap is alleen nodig indien gebruikt wordt gemaakt van meetapparatuur (waaronder software as a medical device). Houd bij het opstellen van het pakket van eisen rekening met de eisen uit de MDR (Medical Device Regulation), zoals classificatie, veiligheid, prestaties en klinische evaluatie. Dit helpt om te borgen dat de apparatuur voldoet aan de Europese wet- en regelgeving en veilig ingezet kan worden.

Zorg bij jou

De klinisch fysicus van het lead-ziekenhuis fungeert als aanspreekpunt.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. klinisch fysicus.

Geef de voorkeur voor meetapparatuur aan

2.6.2
Omschrijving

Bepaal samen met de klinisch fysicus welke meetapparatuur de voorkeur heeft.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. klinisch fysicus

Verkrijg akkoord op de meetapparatuur

2.6.3
Omschrijving

Binnen de organisatie dient akkoord te worden gegeven op de voorgestelde meetapparatuur.

Zorg bij jou

Laat de klinisch fysicus controleren of de voorgestelde meetapparatuur binnen Zorg bij jou al wordt gebruikt, en of het gebruik financieel haalbaar is. Betrek bij twijfel de CFO.

Verantwoordelijke

Klinisch fysicus i.s.m. CFO Zorg bij jou.

2.7 Werk de patiënt- en zorgverlenersreis uit

Werk de patiëntreis uit

2.7.1
Omschrijving

Breng actief in kaart welke stappen de patiënt doorloopt, op welk moment iets van de patiënt wordt verwacht en welke informatie wanneer zichtbaar moet zijn. Deze uitwerking concretiseert de Metro Map, én levert input op voor de te ontwikkelen patiëntcommunicatie en inrichting van de patiëntenapp.

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

Werk de zorgverlenersreis uit

2.7.2
Omschrijving

Stel de stappen vast die zorgverleners doorlopen, zowel lokaal als in het Dit is een virtueel centrum vanuit waar de digitale zorgdiensten worden geleverd, zoals thuismonitoring.

Beschrijf welke criteria gelden voor aanmelding bij het MSC, welke informatie er in het aanmeldformulier van de patiënt moet komen en wat het MSC nodig heeft voor de thuismonitoring. Deze uitwerking concretiseert de Metro Map, én vormt input voor het MSC-protocol, de patiëntenapp en het

Verantwoordelijke

Kernteam i.s.m. service designer.

2.8 Bouw en test de technische oplossing

Bouw patiëntenapp

2.8.1
Omschrijving

De service designer richt, samen met de leverancier, de patiëntenapp in op basis van de uitgewerkte patiënt- en zorgverlenersreis én de beschikbare content. Tijdens dit proces zorgen zij voor regelmatig overleg en korte terugkoppelingsmomenten, zodat het ontwikkelproces iteratief verloopt en er tussentijdse controle is op de inrichting.

Verantwoordelijke

Service designer.

Voer een functionele review uit

2.8.2
Omschrijving

Het kernteam toetst of de patiëntenapp voldoet aan de gestelde eisen. Ze beoordelen of de flow klopt, of de content juist staat en of de juiste signalen verschijnen. Waar nodig leggen zij dit voor aan een (lokale) zorgverlener of om de gebruiksvriendelijkheid te beoordelen.

Verantwoordelijke

Service design i.s.m. app-aanbieder.

Voer een gebruikerstest uit

2.8.3
Omschrijving

Laat patiënten een conceptversie van de app testen om te beoordelen of de functionaliteit aansluit bij hun behoeften. Zo kan de app indien nodig, vóór livegang worden aangepast.

Verantwoordelijke

Service design i.s.m. kernteam.

Voer een dry run uit in eerste ziekenhuis

2.7.4
Omschrijving

Test het volledige proces van thuismonitoring met een dry run in. Controleer of patiënten correct kunnen worden aangemeld (bijvoorbeeld via het EPD), of de ingevulde waarden op de juiste plek terechtkomen en of medewerkers snel en correct toegang hebben tot de benodigde informatie.

Zorg bij jou

Bij livegang in het eerste ziekenhuis, ondersteunen de Functioneel Beheerder en de service designer uit het kernteam van Zorg bij jou de dry run.

Verantwoordelijke

Zorgpadlead (coördinerend) lokale projectleider (uitvoerend).

2.9 Werk het communicatiemateriaal uit

Lever een folder op

2.9.1
Omschrijving

Ontwikkel een folder voor gebruik in spreek- en/of wachtkamers. Dit materiaal biedt patiënten een laagdrempelige kennismaking met thuismonitoring. Schrijf de tekst op B1-niveau.

Zorg bij jou

Laat team patiëntcommunicatie de folder redigeren in lijn met de uniforme taal van Zorg bij jou, zodat alle patiënten eenduidige informatie ontvangen.

Verantwoordelijke

Kernteam.

Tools

  • Digitaliseren
  • Best practices

2.10 Bereid de implementatie voor

Start met de voorbereidingen

2.10.1
Omschrijving

Om snel live te kunnen gaan met het nieuwe hybride zorgpad, helpt het om parallel aan de ontwikkeling alvast van start te gaan met stap 3 ‘Implementeren en uitvoeren’. Denk bijvoorbeeld aan het voorbereiden van de zorgevaluatie. Zo benut je eventuele wachttijd slim.

Verantwoordelijke

Zorgpadlead i.s.m. lokale projectleiders.

2.11 Zorg voor accordering van de medical board

Verkrijg accordering van medical board

2.11.1
Omschrijving

Wanneer alle onderdelen uitgewerkt zijn geeft de medical board akkoord op:

  • Het uniforme zorgpad protocol (incl. content).
  • De Metro Map.
  • De voorgestelde appleverancier.

Je kunt dit ook in fases opdelen en tussentijdse accordering ophalen. Kader hierbij de rol van het medical board; zij beoordelen vanuit zorginhoudelijk perspectief. Het doel is vooral dat zij achter de nieuwe inrichting van het zorgpad en de bijhorende werkwijze staan. Zij gaan er immers mee aan de slag.

Verantwoordelijke

Medical board o.l.v. zorgpadlead.

Praktijkvoorbeeld Zorg bij jou

Heb jij ook een inspirerend praktijkvoorbeeld?

Stuur hem dan op! De zorg vernieuwen doen we samen. Laten we elkaar inspireren.

Stuur je voorbeeld op